Gebruiksvoorwaarden
Versie 1.2 2024
Artikel 1. Definities
1.1. In deze gebruiksvoorwaarden worden de hiernavolgende termen in de navolgende betekenis
gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven of uit de context anders blijkt:
a. Werkplek Edyweg: de gebruiker van deze algemene voorwaarden;
gevestigd aan de Edyweg 58-E, 6956 BB te Spankeren, ingeschreven bij de Kamer van
Koophandel onder KvK-nummer 58326227;
b. opdrachtgever of afnemer: de wederpartij van Werkplek Edyweg;
c. overeenkomst: de overeenkomst tussen Werkplek Edyweg en de opdrachtgever/afnemer;
d. object: de locatie en/of het onroerend goed, gebouw(en) en terrein(en) waarop de
werkzaamheden van Werkplek Edyweg betrekking heeft.
Artikel 2. Algemene bepalingen
2.1. Deze gebruiksvoorwaarden gelden voor iedere overeenkomst tussen Werkplek Edyweg
en de opdrachtgever.
2.2. De onderhavige gebruiksvoorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle
overeenkomsten met Werkplek Edyweg, voor de uitvoering waarvan derden dienen te
worden betrokken.
2.3. Eventuele afwijkingen op deze gebruiksvoorwaarden zijn slechts geldig indien deze
uitdrukkelijk schriftelijk of elektronisch zijn overeengekomen.
2.4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere voorwaarden van de opdrachtgever
of afnemer wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.5. Indien een of meerdere van de bepalingen in deze gebruiksvoorwaarden nietig zijn of
vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze gebruiksvoorwaarden
volledig van toepassing. Werkplek Edyweg en de opdrachtgever/afnemer zullen dan in overleg
treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen
overeen te komen, waarbij voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de
oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
2.6. De opdrachtgever/afnemer gaat akkoord met de in dit document beschreven voorwaarden,
wanneer hij/zij een aanvraag of aanmelding indient voor diensten en/of het afnemen van
diensten op welke wijze dan ook.
Artikel 3. Aanbiedingen en offertes
3.1. Alle aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend, tenzij anders is aangegeven.
3.2. De opdrachtgever/afnemer staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens
hem aan Werkplek Edyweg opgegeven eisen en specificaties en andere gegevens waarop
Werkplek Edyweg haar offerte baseert.
3.3. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
3.4. Kennelijke fouten of vergissingen op de website en in folders of publicaties van
Werkplek Edyweg binden Werkplek Edyweg niet.
3.5. Voor de opdrachtgever/afnemer zijnde een consument zijn de vermelde prijzen of tarieven inclusief btw.
3.6. Voor de opdrachtgever/afnemer zijnde een bedrijf zijn de vermelde prijzen of tarieven exclusief btw.
Artikel 4. Totstandkoming van de overeenkomst
4.1. De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de opdrachtgever/afnemer het aanbod van
Werkplek Edyweg schriftelijk, elektronisch, per e-mail, telefonisch of mondeling heeft aanvaard.
4.2. Aanvaarding als bedoeld in 4.1 kan blijken uit het indienen van een aanvraag of aanmelding voor
een personele dienst, het afnemen van producten, een verzoek tot advies of andere vorm van
dienstverlening, of het voldoen van een factuur.
Artikel 5. Looptijd van de overeenkomst en opzegging
5.1. Indien met de opdrachtgever een duurovereenkomst is aangegaan, dan zijn, naast de andere
bepalingen van deze gebruiksvoorwaarden, de bepalingen van dit artikel van toepassing.
5.2. Met de opdrachtgever zijnde een consument wordt de overeenkomst aangegaan voor de
bepaalde tijd van een jaar, volgend op het jaar waarin de overeenkomst is aangegaan. Na het
verstrijken van de looptijd wordt de overeenkomst telkens automatisch met 1 jaar verlengd.
Beide partijen kunnen de overeenkomst na het eerste contractjaar te allen tijde opzeggen.
Opzegging dient schriftelijk te geschieden en met inachtneming van een opzegtermijn van 1
maand.
5.3. Met de opdrachtgever/afnemer zijnde een bedrijf wordt de overeenkomst aangegaan voor
de bepaalde tijd van een jaar, volgend op het jaar waarin de overeenkomst is aangegaan. Na het
verstrijken van de looptijd wordt de overeenkomst telkens automatisch met een jaar verlengd,
tenzij een van de partijen de overeenkomst overeenkomstig artikel 5.4 opzegt.
5.4. Partijen kunnen de overeenkomst tegen het einde van de looptijd opzeggen. Opzegging dient
schriftelijk te geschieden uiterlijk 3 maanden voor het einde van de looptijd. De beëindiging
van de looptijd gaat in per einde contractjaar waarin de opzegging is ontvangen, of, indien de
opzegging niet uiterlijk 3 maanden voor het einde van het loopjaar is ontvangen, tegen het
einde van het daarop volgende contractjaar.
Artikel 6. Uitvoering van de overeenkomst
6.1. Werkplek Edyweg zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de
eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Werkplek Edyweg zal de van overheidswege gestelde
voorschriften en (veiligheids)eisen die van toepassing zijn op de door haar te verrichten
werkzaamheden naleven. De verbintenis betreft een inspanningsverplichting.
6.2. Werkplek Edyweg heeft het recht bij de uitvoering van de overeenkomst, zonder
kennisgeving aan de opdrachtgever/afnemer, derden in te schakelen, goederen van derden te
betrekken, diensten van derden af te nemen en de overeenkomst geheel of gedeeltelijk door
derden te laten verrichten en de hieraan verbonden kosten aan de opdrachtgever/afnemer
door te berekenen.
6.3. Werkplek Edyweg zal de opdrachtgever/afnemer op de hoogte houden van de uitvoering van de
opdracht en hem desgevraagd alle relevante inlichtingen verstrekken.
Artikel 7. Verplichtingen van de opdrachtgever/afnemer
7.1. De opdrachtgever/afnemer is gehouden Werkplek Edyweg onverwijld te informeren omtrent feiten
en omstandigheden die in verband met de uitvoering van de overeenkomst van belang kunnen zijn.
Tevens dient de opdrachtgever/afnemer Werkplek Edyweg te informeren over situaties die mogelijk
een gevaar kunnen opleveren voor Werkplek Edyweg.
7.2. De opdrachtgever/afnemer dient zich te onthouden van gedragingen welke het Werkplek Edyweg
onmogelijk maakt de overeenkomst naar behoren uit te voeren. De opdrachtgever/afnemer dient
Werkplek Edyweg de gelegenheid te geven de overeenkomst uit te voeren onder omstandigheden
die voldoen aan de wettelijke (veiligheids)eisen.
7.3. De opdrachtgever/afnemer vrijwaart Werkplek Edyweg voor eventuele aanspraken van derden,
die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan de
opdrachtgever/afnemer toerekenbaar is.
Artikel 8. Wijzigingen en meerwerk
8.1. Indien de overeenkomst op verzoek van de opdrachtgever/afnemer wordt uitgebreid of gewijzigd,
dan kan dat tot meerkosten leiden. De opdrachtgever/afnemer wordt zo spoedig mogelijk op de hoogte
gesteld van de meerkosten.
8.2. Indien het door de opdrachtgever beoogde resultaat alleen door het verrichten van meerwerk
door Werkplek Edyweg kan worden gerealiseerd, dan zal Werkplek Edyweg in overleg treden met de
opdrachtgever over het te verrichten meerwerk en de vergoeding daarvoor.
Artikel 9. Honorarium
9.1. Indien geen vast honorarium is overeengekomen, dan zal het honorarium worden vastgesteld
op grond van de tarieven van Werkplek Edyweg. Het honorarium wordt berekend volgens de
gebruikelijke tarieven van Werkplek Edyweg, geldend voor de periode waarin de werkzaamheden
worden verricht.
9.2. Werkplek Edyweg is gerechtigd een vast overeengekomen honorarium te verhogen wanneer
tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan
wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten
van de overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan Werkplek Edyweg, dat in redelijkheid niet
van Werkplek Edyweg mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten
tegen het oorspronkelijk overeengekomen honorarium.
9.3. Werkplek Edyweg is gerechtigd haar (uur)tarieven te wijzigen. De opdrachtgever/afnemer zijnde
een consument is in geval van een verhoging van het uurtarief gerechtigd de overeenkomst te
ontbinden indien het tarief wordt verhoogd binnen 3 maanden na het aangaan van de
overeenkomst. De opdrachtgever/afnemer is niet gerechtigd tot ontbinding indien de bevoegdheid
tot verhoging van het tarief voortvloeit uit een bevoegdheid ingevolge de wet.
9.4. Werkplek Edyweg zal de opdrachtgever/afnemer het voornemen tot verhoging van het tarief
schriftelijk of elektronisch kenbaar maken. Werkplek Edyweg zal daarbij de omvang van en de
datum waarop de verhoging zal ingaan, vermelden.
Artikel 10. Klachten en verjaring
10.1. Klachten over uitgevoerde werkzaamheden of afgenomen diensten dienen binnen een
redelijke termijn nadat de werkzaamheden zijn verricht aan Werkplek Edyweg kenbaar te worden
gemaakt.
10.2. Na het indienen van de klacht dient de opdrachtgever/afnemer Werkplek Edyweg de gelegenheid
te geven de gegrondheid van de klacht te onderzoeken.
10.3. Vorderingsrechten en andere bevoegdheden van de opdrachtgever/afnemer uit welke hoofde ook
jegens Werkplek Edyweg vervallen in ieder geval na het verstrijken van 1 jaar vanaf het moment
waarop zich een feit voordoet dat de opdrachtgever/afnemer deze rechten en/of bevoegdheden
jegens Werkplek Edyweg kan aanwenden, met dien verstande dat voor de opdrachtgever/afnemer
zijnde een consument een verjaringstermijn van 2 jaar geldt.
Artikel 11. Annulering
11.1. Indien de opdrachtgever/afnemer de opdracht annuleert, dan worden annuleringskosten aan de
opdrachtgever/afnemer in rekening gebracht. Deze annuleringskosten bedragen:
a. bij annulering tot 30 dagen voor aanvang van de werkzaamheden:
25% van de overeengekomen vergoeding of factuurbedrag voor de opdracht omtrent 1 jaar;
b. bij annulering korter dan 30 dagen voor aanvang van de werkzaamheden:
50% van de overeengekomen vergoeding of factuurbedrag voor de opdracht omtrent 1 jaar;
c. bij annulering korter dan 48 uur voor aanvang van de werkzaamheden:
100% van de overeengekomen vergoeding of factuurbedrag voor de opdracht omtrent 1 jaar.
11.2. Bovengenoemde kostenregeling doet niet af aan de mogelijke aansprakelijkheid van de
opdrachtgever/afnemer voor de schade die voortvloeit uit de annulering.
Artikel 12. Facturatie en betaling
12.1. Facturatie geschiedt vooraf, tenzij anders is overeengekomen.
12.2. De opdrachtgever/afnemer dient de van Werkplek Edyweg ontvangen facturen te betalen
binnen 14 dagen na de factuurdatum.
12.3. Indien de opdrachtgever/afnemer niet tijdig betaalt, dan kan Werkplek Edyweg de uitvoering
van de werkzaamheden en de toegang tot Werkplek Edyweg voor de opdrachtgever/afnemer
opschorten totdat het volledige openstaande factuurbedrag is betaald, zonder de
opdrachtgever/afnemer van een dergelijke opschorting in kennis te stellen. Werkplek Edyweg
is niet aansprakelijk voor de eventuele schade die de opdrachtgever/afnemer lijdt door deze opschorting.
12.4. Indien de opdrachtgever/afnemer in gebreke blijft in de betaling binnen de gestelde betalingstermijn,
een automatische incasso niet kan worden uitgevoerd of wordt gestorneerd, dan is de
opdrachtgever/afnemer, na door Werkplek Edyweg ten minste eenmaal te zijn aangemaand om
binnen een redelijke termijn te betalen, van rechtswege in verzuim. In dat geval is de
opdrachtgever/afnemer, vanaf de datum waarop de verschuldigde som opeisbaar is geworden tot aan
het tijdstip van betaling de wettelijke rente verschuldigd. Daarnaast komen alle kosten van
invordering, nadat de opdrachtgever/afnemer in verzuim is, zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk,
ten laste van de opdrachtgever/afnemer, voor zover de wet dat toelaat.
12.5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever/afnemer
zijn de vorderingen van Werkplek Edyweg op de opdrachtgever/afnemer onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 13. Opschorting en ontbinding
13.1. Werkplek Edyweg is bevoegd werkzaamheden op te schorten, dan wel de overeenkomst
te ontbinden, indien de opdrachtgever/afnemer de verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt en
de opdrachtgever/afnemer geen gehoor heeft gegeven aan een gestuurde ingebrekestelling.
13.2. Voorts is Werkplek Edyweg bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden
voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of naar
maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd dan wel indien zich
anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding
van de overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
13.3. Werkplek Edyweg is bevoegd de nakoming van de verplichtingen voortvloeiende uit de
overeenkomst op te schorten, indien na het sluiten van de overeenkomst Werkplek Edyweg ter
kennis is gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever/afnemer de
verplichtingen niet zal nakomen.
13.4. Werkplek Edyweg is bevoegd de overeenkomst te ontbinden, indien de opdrachtgever/afnemer
surseance van betaling verzoekt of deze aan de opdrachtgever/afnemer wordt verleend, ingeval de
opdrachtgever/afnemer failliet wordt verklaard of een verzoek daartoe wordt ingediend, ingeval de
opdrachtgever/afnemer niet in staat is aan zijn schulden te voldoen, overgaat tot beëindiging of
liquidatie van zijn bedrijf, onder curatele wordt gesteld, of ingeval een bewindvoerder of curator
wordt benoemd.
13.5. Werkplek Edyweg is bevoegd om bij ontbinding van de overeenkomst of het niet nakomen van
afspraken door opdrachtgever/afnemer het vestigingsadres van het bedrijf van opdrachtgever/afnemer
te laten wijzigen danwel te laten verwijderen in het handelsregister van de Kamer van Koophandel,
middels het door opdrachtgever/afnemer bij aangaan van de overeenkomst aan Werkplek Edyweg te
verstrekken 'formulier 14' van de Kamer van Koophandel welke daarvoor bedoeld is.
Artikel 14. Aansprakelijkheid
14.1. Werkplek Edyweg kan niet gehouden worden tot het vergoeden van enige schade, die een direct of
indirect gevolg is van:
a. een gebeurtenis, die in feite buiten haar macht ligt en aldus niet aan haar doen en/of laten
kan worden toegeschreven;
b. enige daad of nalatigheid van de opdrachtgever/afnemer, diens ondergeschikten, dan wel andere
personen, die door of vanwege de opdrachtgever/afnemer te werk zijn gesteld.
14.2. Werkplek Edyweg kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van storingen of
gebreken aan gebouwgebonden installaties, alarmsysteem, brandmeldinstallatie of andere
veiligheidsvoorzienende systemen en/of de verbinding, door welke oorzaak ook. Tevens is
Werkplek Edyweg niet aansprakelijk voor het niet dan wel niet naar behoren functioneren van de
door de opdrachtgever/afnemer of Werkplek Edyweg zelf ingeschakelde meldkamer(diensten).
14.3. Indien de opdrachtgever/afnemer in gebreke mocht komen in de deugdelijke nakoming van hetgeen
waartoe hij jegens Werkplek Edyweg gehouden is, dan is de opdrachtgever/afnemer aansprakelijk
voor alle schade aan de zijde van Werkplek Edyweg daardoor direct of indirect ontstaan.
14.4. Werkplek Edyweg is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat Werkplek Edyweg
is uitgegaan van door de opdrachtgever/afnemer verstrekte onjuiste en/of onvolledige informatie.
14.5. De opdrachtgever/afnemer is gehouden alle schade te vergoeden die Werkplek Edyweg lijdt of die door
Werkplek Edyweg ingezette medewerkers lijden ontstaan als gevolg van omstandigheden,
waarvan de opdrachtgever/afnemer op de hoogte was of redelijkerwijs had kunnen zijn en waarvan hij
Werkplek Edyweg niet in kennis heeft gesteld.
14.6. Werkplek Edyweg aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid indien tegen het advies van
Werkplek Edyweg in, de opdrachtgever/afnemer eist dat er toch bepaalde werkzaamheden doorgang
moeten vinden.
14.7. Werkplek Edyweg kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade die inherent is aan dan
wel onvermijdelijk is bij het door Werkplek Edyweg op correcte wijze uitvoeren van de overeenkomst.
14.8. Werkplek Edyweg is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen
gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
14.9. Indien Werkplek Edyweg aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid
van Werkplek Edyweg beperkt tot het bedrag van de door de verzekeraar van Werkplek Edyweg
gedane uitkering. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of de schade niet door
de verzekering wordt gedekt, is de aansprakelijkheid van Werkplek Edyweg beperkt tot het
factuurbedrag, althans tot dat gedeelte van de overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
14.10. De in deze gebruiksvoorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden
niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Werkplek Edyweg of haar ondergeschikten.
Artikel 15. Overmacht
15.1. Als gebeurtenissen die in feite buiten de macht van Werkplek Edyweg liggen, dan wel niet aan haar
doen en/of laten kunnen worden toegeschreven, worden in elk geval beschouwd: onwerkbaar
weer als gevolg van welke weersomstandigheden dan ook; belemmeringen door derden, die
van overheden inbegrepen; belemmeringen in het vervoer; gehele of gedeeltelijke
werkstakingen, oproeren, oorlogen of oorlogsgevaren; branden, storingen en ongevallen in
het object of bedrijf van Werkplek Edyweg; het verbranden van middelen van vervoer van
Werkplek Edyweg, het optreden van storingen daaraan, het betrokken raken bij ongevallen
daarvan; het opleggen van heffingen, of het nemen door de overheid van andere maatregelen,
wijzigingen in feitelijke omstandigheden teweeg brengende.
15.2. In geval van overmacht zal Werkplek Edyweg niet gehouden kunnen worden tot het vergoeden van
enige schade als een direct of een indirect gevolg daarvan en zal zij tevens ontheven zijn van
haar verplichting tot het uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden. Het zal van de
omstandigheden van het geval afhangen of dat geheel, dan wel gedeeltelijk het geval zal zijn
en zal blijven, dan wel of er slechts sprake zal zijn van een opschorting van uitvoering. Bij een
zich voordoende mogelijkheid om alsnog en/of gewijzigd uit te voeren, zullen zowel
Werkplek Edyweg als de opdrachtgever/afnemer, eventueel onder aanpassing van de door de
opdrachtgever/afnemer te betalen bedragen, gehouden zijn om die te benutten.
15.3. Voor zover Werkplek Edyweg ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk haar
verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen en aan het
nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is
Werkplek Edyweg gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte
separaat te declareren.
Artikel 16. Intellectuele eigendomsrechten
16.1. De intellectuele eigendomsrechten op door Werkplek Edyweg verstrekte bescheiden, zoals
rapporten, handboeken, instructies, formulieren, advies, ontwerpen, schetsen, beschrijvingen,
tekeningen, software e.d. en de bedrijfsnaam, handelsnamen en beeldmerken blijven berusten
bij Werkplek Edyweg. De betreffende bescheiden zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt
door de opdrachtgever/afnemer en mogen niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van
Werkplek Edyweg worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden worden
gebracht.
Artikel 17. Geheimhouding
17.1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het
kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt
als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard
van de informatie.
17.2. De partij die vertrouwelijke informatie ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel
waarvoor deze verstrekt zijn.
Artikel 18. Slotbepalingen
18.1. Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.
18.2. Werkplek Edyweg behoudt zich ten alle tijde het recht om haar gebruiksvoorwaarden op
ieder moment aan te kunnen passen, waarna altijd de nieuwe en meest actuele versie van
haar gebruiksvoorwaarden gecommuniceerd zal worden naar haar relaties.
18.3. Van toepassing is steeds de versie van de gebruiksvoorwaarden zoals die gold ten tijde van
het tot stand komen van de overeenkomst, tenzij de opdrachtgever/afnemer na het sluiten van de
overeenkomst de gelding van een herziene versie van de gebruiksvoorwaarden heeft aanvaard.
18.4. De opdrachtgever/afnemer, een object of rechtspersoon kan op geen enkele wijze rechten
ontlenen uit dit document en neemt bij een aanvraag/afname van producten of diensten expliciet
afstand van haar rechten om Werkplek Edyweg aansprakelijk te kunnen stellen voor te lijden of geleden
economische schade, materiële schade, letselschade, imagoschade, en alle andere denkbare
vormen van schade.
18.5. De opdrachtgever/afnemer of diens rechtspersoon is en blijft ten alle tijden zelf verantwoordelijk
voor de veiligheid van bij haar in bezit of in gebruik zijnde gebouwen, eigendommen en medewerkers,
zoals gesteld in Arbeidsomstandighedenwet artikel 3.
Vastgesteld door de directie,
Spankeren, 01-10-2024
